فرم ورود به پنل
ثبت نام
رمز عبور را فراموش کرده ام ؟
Alternate Text
ایتالیا
امتیاز 5 از 5 از بین 308 امتیاز دهنده به ایتالیا

ایتالیا

تحصیل در ایتالیا امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و دانشجویان ایرانی بسیاری مایل به ادامه تحصیل در ایتالیا هستند، از این رو بر آن شدیم که این مقاله را به بررسی شرایط تحصیل در ایتالیا و سیستم آموزشی این کشور بپردازیم، چنانچه از علاقمندان به کسب اطلاعات در این زمینه هستید در ادامه با ایران ویزا همراه باشید.
تحصیل در ایتالیا
ایتالیا در واقع یک کشور پیشرفته و اروپایی می باشد که شرایط زندگی بسیار مطلوبی را برای شهروندان خود فراهم کرده است، علاوه بر این تعداد قابل توجهی از دانشگاه های برتر جهان در این کشور قرار دارند، به همین جهت نیز این کشور به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در تمام جهان شناخته می شود، لازم به ذکر است که کشور ایتالیا از نظر سهولت پذیرش دانشجویان سومین کشور جهان و اولین کشور اروپا به شمار می آید، به طور کلی چنانچه قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید پیشنهاد ما به شما کشور ایتالیا می باشد، تحصیل در ایتالیا علاوه بر موارد ذکر شده مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه لیستی از آن ها را به همراه توضیحاتشان مشاهده می کنید.
- هزینه تحصیل مناسب | هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا بسیار به صرفه می باشد و شهریه دانشجویان خارجی برابر شهریه دانشجویان ایتالیایی می باشد، علاوه بر این باید بدانید که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا برای دانشجویان ممتاز وجود دارد.
- اخذ ویزای شینگن | با توجه به اینکه ایتالیا از کشور های عضو پیمان شینگن می باشد، دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور باید ویزای شینگن تحصیلی دریافت کنند، دریافت ویزای شینگن هم از نظر اعتبار و هم از نظر امکان سفر به تمامی کشور های عضو پیمان شینگن، از مزایای ادامه تحصیل در ایتالیا به شمار می آید.
- امکان ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی و یا انگلیسی | ارائه مدرک زبان یکی از مهم ترین شرایط ادامه تحصیل در ایتالیا می باشد و یکی از مزیت های تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل به زبان دلخواه متقاضیان از میان زبان های ایتالیایی و انگلیسی می باشد.
- امکان اخذ اقامت پس از اتمام دوره تحصیل | دانشجویانی که کشور ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند باید در نظر داشته باشند که پس از اتمام دوره تحصیل می توانند به مدت یک سال در کشور ایتالیا اقامت کرده و به جست و جوی کار بپردازند، چنانچه شغل مورد نظر خود را پیدا کردند می توانند نسبت به دریافت ویزای کاری ایتالیا اقدام کرده و در نهایت اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند.
در مجموع ایتالیا یکی از بهترین گزینه ها برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به شمار می آید.
شرایط تحصیل در ایتالیا
برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های موجود در کشور ایتالیا دانشجویان باید شرایط ویژه ای داشته باشند، برخی از مهم ترین شرایط تحصیل در ایتالیا عبارتند از 
- ارائه مدرک زبان | همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، ارائه مدرک زبان مورد تأیید دانشگاه های ایتالیایی و همچنین سفارت این کشور یکی از مهم ترین و اصلی ترین شرایط تحصیل در ایتالیا می باشد، متقاضیان ادامه تحصیل در ایتالیا می توانند یکی از زبان های ایتالیایی و انگلیسی با توجه به دانشگاه مورد نظر خود، انتخاب کنند.
- دریافت پذیرش یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی معتبر کشور ایتالیا | متقاضیان تحصیل در ایتالیا باید موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه و یا موسسه اعتباری معتبر در کشور ایتالیا شوند
- توانایی تأمین هزینه های تحصیل در ایتالیا | اگرچه امکان تحصیل رایگان در کشور ایتالیا برای دانشجویان خارجی وجود دارد اما برخورداری از این امکانات نیازمند شرایط ویژه ای است که در بخش های بعدی مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، به طور کلی متقاضیان تحصیل در ایتالیا برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور باید مدارکی مبنی بر توانایی تأمین هزینه ها مربوط به زندگی و تحصیل در کشور ایتالیا به سفارت ارائه دهند.
نظام آموزشی کشور ایتالیا
کشور ایتالیا همانند هر کشور دیگری نظام آموزشی مخصوص به خود را دارد، این نظام آموزشی شامل دوره های مختلفی بوده و به شرح زیر می باشد: 

نظام آموزشی ایتالیا
 

هزینه های تحصیل در ایتالیا
یکی از مهمترین مسائلی که در رابطه با تحصیل در ایتالیا وجود دارد هزینه های تحصیل در این کشور می باشد، هزینه های تحصیل و حتی هزینه های زندگی دانشجویی بسته به شرایط دانشجویان متغییر است در ادامه شرایط مختلف و هزینه های مربوط به آن ها را بررسی می کنیم.
- هزینه تحصیل در ایتالیا بدون بورسیه
دانشجویانی که بدون اخذ بورسیه به ادامه تحصیل در ایتالیا می پردازند بسته به مقطع تحصیلی باید شهریه بیشتری را به دانشگاه های ایتالیا پرداخت نمایند، به طور مثال دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و همچنین دکتری در طول یک سال به طور میانگین باید مبلغی بین 1200 تا 3000 یورو به عنوان شهریه پرداخت نمایند.
- هزینه تحصیل در ایتالیا با بورسیه
دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه از دانشگاه های ایتالیایی می شوند در مقایسه با سایر دانشجو ها باید هزینه کمتری پرداخت نمایند، شهریه این دسته از افراد با توجه به نوع بورسیه آن ها متغییر و به شرح زیر می باشد
- هزینه تحصیل در ایتالیا با بورس معمولی | پرداخت شهریه تا سقف 500 الی 1000 یورو در سال 
- هزینه تحصیل در ایتالیا با بورسیه استانی | پرداخت کامل شهریه + پرداخت 5200 یورو سالانه
- هزینه تحصیل در ایتالیا با بورسیه کامل (ویژه دانشجویان برتر) | پرداخت 11000 تا 20000 یورو در سال به دانشجویان
هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا
متقاضیان ادامه تحصیل در ایتالیا باید علاوه بر هزینه های تحصیل، هزینه های مربوط به زندگی را نیز در نظر بگیرند، این هزینه ها به طور میانگین برای هر فرد دانشجو در یکی از شهر ها مطرح کشور ایتالیا حدود 400 الی 500 یورو به ازای هر ماه می باشد.
سایر هزینه های مربوط به تحصیل در ایتالیا
متقاضیان تحصیل در ایتالیا، علاوه بر شهریه دانشجویان باید سالانه حدود 50 یورو بابت بیمه دانشجویی پرداخت نمایند، همچنین لازم به ذکر است که در کشور ایتالیا به ازای هر سال حدود 700 یورو به عنوان مالیات تحصیلی از دانشجویان دریافت می شود.
نحوه دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا
همانطور که در بخش ابتدایی مقاله اشاره کردیم تحصیل در ایتالیا مشروط به اخذ پذیرش یکی از دانشگاه های و یا موسسات آموزشی موجود در کشور ایتالیا می باشد، به همین جهت در این قسمت از مقاله قصد داریم به بررسی نحوه دریافت پذیرش دانشگاه های ایتالیا بپردازیم.
انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر
در اولین مرحله برای اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا متقاضیان باید دانشگاه مورد نظر خود، و رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارند را انتخاب نمایند، چنانچه از علاقمندان به ادامه تحصیل در ایتالیا هستید به منظور انتخاب دانشگاه و رشته مناسب می توانید از خدمات مشاوره ایران ویزا در این زمینه استفاده نمایید.
شرکت در آزمون پذیرش دانشگاه مورد نظر (در صورت نیاز)
برای ادامه تحصیل در برخی از دانشگاه های ایتالیا، متقاضیان باید در آزمون ورودی مربوط به رشته خود شرکت کنند، در صورتی که دانشگاه انتخابی شما آزمون پذیرش برگزار می کند باید در آزمان شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت نمایید، توجه داشته باشید که این آزمون ها اغلب به صورت آنلاین و در قالب مصاحبه برگزار می شود.
آماده سازی مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه 
پس انتخاب دانشگاه مورد نظر و شرکت در آزمون پذیرش، متقاضیان باید نسبت به جمع آوری و آماده سازی مدارک درخواستی دانشگاه انتخابی خود را جمع آوری نمایند، برخی از مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا عبارتند از دانشنامه مربوط به آخرین مقطع تحصیلی گذرانده شده به همراه ریز نمرات، پاسپورت، مدرک زبان، رزومه، توصیه نامه اساتید، انگیزه نامه، پروژه تحقیقاتی (برای مقطع دکتری)، مقالات و نشریات و مدارک مربوط به شرکت و قبولی در آزمون ورودی (در صورت نیاز)، توجه داشته باشید که این مدارک با توجه به دانشگاه انتخابی، رشته تحصیلی و مقطع شما ممکن است متفاوت باشد.
ارائه مدارک به دانشگاه 
پس از جمع آوری تمامی مدارک مورد نیاز دانشگاه و ارسال آن ها، باید منتظر جواب دانشگاه مبنی بر قبول و یا رد درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه مربوطه باشید.
لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه های ایتالیا مبلغی را به منظور بررسی مدارک ارسالی شما دریافت خواهند کرد در این صورت لازم است مستندات پرداخت هزینه بررسی مدارک را نیز به دانشگاه ارائه دهید.
دانشگاه های برتر کشور ایتالیا
همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، تعداد قابل توجهی از دانشگاه های برتر جهان در کشور ایتالیا قرار دارند که در ادامه نامه آن ها را به همراه رتبه جهان و همچنین رتبه آن ها در برخی رشته های خاص مشاهده می کنید.
 

دانشگاه های ایتالیا

چگونه بورسیه ایتالیا را دریافت کنیم؟
متقاضیانی که به ادامه تحصیل در ایتالیا علاقمندند می توانند با دریافت بورسیه این کشور تا حد زیادی هزینه های تحصیل و حتی زندگی خود را کاهش دهند، افراد با شرایط خاص می توانند به راحتی بورسیه تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند، یکی از مهم ترین افرادی که واجد شرایط دریافت بورسیه هستند، دانشجویان ممتاز رشته های مختلف می باشند، چنانچه قصد دریافت بورسه را دارید باید بدانید که مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم می تواند امتیاز بندی شرایط شما به جهت اخذ بورسیه را تحت تأثیر قرار دهد:
- معلولیت پدر مادر یا یکی از آن ها
- تحصیل یکی از اعضای خانواده در دانشگاه های ایتالیا
- فوت شدن پدر یا مادر
- معلولیت شخص متقضی
- متأهل بودن 
همچنین لازم به ذکر است افرادی که مایل به دریافت بورسه تحصیلی ایتالیا هستند باید مدارکی نظیر ترجمه رسمی شناسنامه شخص متقضی به زبان ایتالیایی با مهر دادگستری و سفارت، ترجمه رسمی شناسنامه سرپرست شخص متقضی به زبان ایتالیایی با مهر سفارت و دادگستری، فیش حقوقی سرپرست خانواده به همراه ترجمه رسمی (به زبان ایتالیایی) و مهر، گواهی تبدیل یورویی (این گواهی از سوی بانک مرکزی ایران صادر می شود)، اصل و ترجمه اجاره نامه منزل را ارائه دهند، توجه داشته باشید که تیم ایران ویزا آماده ارائه خدمات در زمینه اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا می باشد و شما می توانید از مشاوره  رایگان ایران ویزا بهره ببرید.
نکات مهم در رابطه با تحصیل در ایتالیا
اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا، علاوه بر شرایط خاص نیازمند تخصص و دانش می باشد، از این رو بهتر است پیش از هر گونه اقدامی اطلاعاتی کافی در رابطه با تحصیل در ایتالیا کسب کنید در ادامه این بخش از مقاله می توانید برخی از نکات ضروری در رابطه با تحصیل در ایتالیا را مطالعه نمایید.
- بدون ارائه مدرک زبان، تحت شرایطی خاص می توانید از دانشگاه های ایتالیا پذیرش تحصیلی اخذ کنید.
- تمامی دانشجویان خارجی که در کشور ایتالیا مشغول به تحصیل می باشند می توانند به مدت 20 ساعت در هر هفته مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که حداقل دستمزد در کشور ایتالیا به ازای هر ساعت 10 یورو می باشد، همچنین در نظر داشته باشید که بسیاری از دانشجویان خارجی در هفته بیش از 20 ساعت کار می کنند که این امر مغایر با قوانین کشور ایتالیا است.
- هر دانشجویی پس از ورود به کشور ایتالیا باید فیزیکال کد یا کد مالیاتی مخصوص به خود را دریافت کند، بدون این کد انجام بسیاری از کار های اداری میسر نیست.
امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی کلی در رابطه با تحصیل در ایتالیا کسب کرده باشید، لازم به ذکر است که تیم ایران ویزا آماده ارائه خدمات در زمینه اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی ایتالیا می باشد، در صورت نیاز به مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید، همچنین کاربران گرامی سایت ایران ویزا باید توجه داشته باشند که ما در این بخش اطلاعات بسیار کلی در رابطه با تحصیل در ایتالیا را در اختیارتان قرار داده ایم و نحوه دریافت پذیرش تحصیلی ایتالیا بسته به شرایط شما ممکن است متغییر باشد، در ضمن برای کسب اطلاعات در رابطه با ویزای تحصیلی ایتالیا می توانید به صفحه مربوطه در سایت ایران ویزا مراجعه نمایید.

نظرات کاربران


Avatar
پاسخ
مهسا - ارسال شده در 19 آذر 1398

سلام، من میخوام برای تحصیل توی مقطع دکتری برای ایتالیا اقدام کنم، اما از زمان دریافت آخرین مدرک تحصیلیم 4 سال میگذره و تو این چهار سال هم مشغول کار غیر مرتبط بودم، حالا با وجود این گپ می تونم برای ویزای تحصیلی اقدام کنم؟

Avatar
admin - ارسال شده در 19 آذر 1398

با سلام، وجود گپ تحصیلی می تواند نتیجه درخواست ویزا تحصیلی شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما این امر بستگی به شرایط شما دارد، لطفا با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شرایط شما به طور دقیق بررسی شود، همچنین کارشناسان ما راه کار هایی برای رفع مشکل گپ تحصیلی به شما ارائه خواهند داد.

درج نظر


بخش های اصلی مقاله

معرفی سفارت کانادا
معرفی سفارت کانادا
معرفی سفارت کانادا
معرفی سفارت کانادا
معرفی سفارت کانادا

فرم ارز یابی مهاجرت