فرم ورود به پنل
ثبت نام
رمز عبور را فراموش کرده ام ؟
ویزای تحصیلی ایتالیا
امتیاز 5 از 5 از بین 182 امتیاز دهنده به اطلاعات مفید ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا نوعی از ویزای شینگن می باشد که برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشور ایتالیا صادر می شود، از آنجایی که ایتالیا بسیاری از دانشگاه های نامی دنیا را در خود جای داده است و از طرفی دریافت ویزای این کشور برای ایرانیان به نسبت سایر کشور ها آسان می باشد، بسیاری از افراد تمایل به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا را دارند، چنانچه شما نیز جزء این دسته از افراد هستید مطالعه این بخش از سایت ایران ویزا را فراموش نکنید.
ویزای تحصیلی ایتالیا چیست؟
دانشجویان ایرانی که علاقمند به ادامه تحصیل در کشور ایتالیا و یا انجام امور تحقیقاتی در این کشور می باشند باید نسبت به دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایند، دارندگان ویزای تحصیلی ایتالیا اجازه ورود و اقامت در این کشور را دریافت می کنند و اغلب پس از فارغ التحصیلی می توانند ویزای خود را تمدید کرده و در نهایت اقامت دائم این کشور را اخذ نمایند.
ویزای تحصیلی ایتالیا، ویزای ملی نوع D شینگن محسوب می شود، البته در نظر داشته باشید که ویزا های تحصیلی که برای مدت زیر یک سال صادر می شوند ویزای شینگن نوع C می باشند.
شرایط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا چیست؟
ویزای تحصیلی ایتالیا تنها برای افرادی که دارای یک سری شرایط خاص می باشند صادر می شوند و متقاضیان پیش از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید در صدد فراهم کردن شرایط دریافت این نوع از ویزا بر آیند، در ادامه لیستی از شرایط مذکور را مشاهده می کنید.
- اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور مقصد
مهم ترین شرط دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، اخذ پذیرش یکی از دانشگاه ها و یا موسسات آموزشی کشور ایتالیا می باشد، شرایط پذیرش نیز با توجه به دانشگاه انتخابی ممکن است متفاوت باشد.
- تسلط به یکی از زبان ایتالیایی و یا انگلیسی
تسلط به یکی از زبان های ایتالیایی و یا انگلیسی یکی از مهم ترین شرط های اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا به شمار می آید و دانشجویان با توجه به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند باید یکی از زبان های مذکور را انتخاب کنند.
- توانایی تأمین هزینه های تحصیل
دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید توانایی پرداخت تمامی هزینه های مربوط به تحصیل و زندگی در کشور مقصد را داشته باشند در غیر این صورت ویزای تحصیلی برای آن ها صادر نخواهد شد.
مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ایتالیا
همانطور که می دانید متقاضیان هر نوع از ویزا باید مدارک تعیین شده ای را به سفارت کشور مورد نظر خود تحویل دهند، نتیجه درخواست ویزای افراد کاملاً به مدارکی که به سفارت ارائه می دهند بستگی دارند، از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- فرم درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا | این فرم را می توانید از سایت سفارت ایتالیا دانلود کرده و تکمیل نمایید، توجه داشته باشید که اطلاعات موجود در این فرم تأثیر به سزایی در نتیجه درخواست شما دارد بنابراین بهتر است از تجارب کارشناسان فعال در این زمینه برای تکمیل فرم استفاده نمایید.
- گذرنامه معتبر (با دو صفحه خالی و حداقل شش ماه اعتبار)
- نامه پذیرش تحصیلی یکی از موسسات و یا دانشگاه های معتبر ایتالیا | همانطور که پیش تر اشاره کردیم شرایط پذیرش دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است و متقاضیان باید به نسبت شرایط خود پذریش دانشگاه مورد نظر را دریافت کنند.
- مدارک دانشجویی در کشور مبدأ | افرادی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند باید ثابت کنند که در کشور مبدأ نیز مشغول به تحصیل هستند در غیر این صورت باید مدارک کاری در زمینه مرتبط تحصیلی را به سفارت ارائه دهند.
- گواهی پایان دوره متوسطه 
- گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی
- گواهی پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد (در صورت وجود)
- شناسنامه متقضی 
- مدارک مربوط به توانایی تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا
- دو قطعه عکس پرسنلی (با زمینه سفید)
- مدارک کاری، سوابق اشتغال و غیره
- رسید پرداخت تمامی هزیته های مربوط به اخذ ویزا
- انگیزه نامه | انگیزه نامه در واقع نامه ایست که شخص متقضی باید در آن هدف خود از ادامه تحصیل در کشور ایتالیا، برنامه تحصیلی خود و موارد مشابه را ذکر کند.
- مدارک مربوط به محل اقامت در کشور ایتالیا | این مدارک می تواند در قالب اجاره نامه، واچر هتل و یا رزرو خوابگاه به سفارت ایتالیا تحویل داده شود.
- رزرو بلیط هواپیما | برای ویزای تحصیلی کوتاه مدت (زیر 90 روز) باید بلیط رفت و برگشت و برای ویزای بلند مدت (بالای 90 روز) تنها بلیط رفت را تحویل دهید.
- زندگی نامه | در زندگی نامه ای که به سفارت ارائه می شود شخص متقضی باید شرح زندگی خود از زمانی کودکی تا به امروز را بیان کند، همچنین بهتر است در این زندگی نامه به تمامی مهارت ها و تخصص هایی که در طول زندگی آموخته اید اشاره نمایید.
- مدارک زبان های انگلیسی و یا ایتالیایی 
نحوه دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا
برای دریافت ویزای ایتالیا متقاضیان باید مراحلی را طی کنند که در ادامه به بیان و شرح آن ها می پردازیم، هر یک از مراحل دریافت ویزا حائز اهمیت می باشد و در نتیجه درخواست ویزای شما موثر است.
مرحله اول : دریافت پذیرش از دانشگاه ها و موسسات معتبر ایتالیایی
پیش از هر گونه اقدامی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا متقاضیان باید نسبت به اخذ پذیرش یکی از دانشگاه ها و یا نهاد های آموزشی کشور ایتالیا اقدام نمایند، همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم شرایط پذیرش دانشگاه ها مختلف با یکدیگر متفاوت است، بنابراین متقضایان پس از فراهم کردن شرایط مورد نیاز دانشگاه انتخابی خود باید نسبت به دریافت پذیرش از آن اقدام نمایند.
مرحله دوم : دریافت وقت سفارت ایتالیا
پس از اخذ پذیرش دانشگاه نوبت به دریافت وقت سفارت ایتالیا می رسد، بدین منظور متقاضیان می توانند به سایت سفارت ایتالیا مراجعه کرده و فرم مربوطه را دانلود نمایند، سپس باید فرم را با اطلاعات کافی و صحیح تکمیل کرده و به آدرس ایمیل مندرج در سایت سفارت ایتالیا ارسال نمایند.
مرحله سوم : جمع آوری مدارک مورد نیاز
این مرحله در واقع مهم ترین و اصلی ترین مرحله در روند دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می باشد، در این مرحله متقاضیان باید مدارک مورد نیاز سفارت را جمع آوری نمایید، توجه داشته باشید که مدارکی که به سفارت ارائه می دهید، بسته به شرایط شما ممکن است متفاوت باشد بنابراین بهتر است در این مرحله از کارشناسان مجرب و فعال در زمینه اخذ ویزا کمک بگیرید.
مرحله چهارم : مراجعه به سفارت، پرداخت هزینه صدور ویزا و انجام مصاحبه
آخرین مرحله در دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا مراجعه به سفارت این کشور در زمان تعیین شده است، در این مرحله پس از پرداخت هزینه های مربوط به صدور ویزا باید با افسر سفارت مصاحبه کنید، در این مصاحبه افسر پلیس سوالات مختلفی از شما خواهد پرسید، دقت داشته باشید که پاسخ های شما باید کاملاٌ مطابق با مدارکی باشد که به سفارت ارائه داده اید، پس از انجام آخرین مرحله متقاضیان باید منتظر ارسال ایمیل تأیید یا ریجکت درخواست ویزایشان باشند.
هزینه اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا
از آنجایی که ویزای تحصیلی ایتالیا نوعی از ویزای شینگن می باشد، هزینه اخذ آن نیز مشابه سایر ویزا های شینگن بوده و در قالب هزینه وقت سفارت از متقاضیان ویزای تحصیلی ایتالیا دریافت می شود، این مبلغ برای ویزای تحصیلی ایتالیا حدود 122 یورو می باشد البته در نظر داشته باشید که مبلغ مذکور بدون احتساب هزینه کارگزاری و مالیات است، همچنین لازم به ذکر است که این هزینه باید به صورت نقدی در محل سفارت پرداخت شود و فارغ از نتیجه درخواست ویزا، غیر قابل استرداد می باشد.
نکات ضروری در رابطه با ویزای تحصیلی ایتالیا
- دارندگان ویزای تحصیلی تنها 20 ساعت در طول هفته اجازه کار در کشور ایتالیا را دارند، البته در نظر داشته باشید که شغل هایی نظیر استاد یاری و سایر شغل های موجود در محیط های دانشگاهی بدون محدودیت می باشند و شما می توانید به حد نیازتان در کنار تحصیل مشغول به کار شوید.
- در صورتی که شرایط مطلوبی از نظر سفارت کشور ایتالیا داشته باشید با داشتن ویزای تحصیلی ایتالیا می توانید به همراه خانواده به این کشور مهاجرت کنید
- دارندگان ویزا تحصیلی در طول مدت زمان تحصیل خود اجازه اقامت در ایتالیا را دارند و پس از اتمام دوره تحصیلی می توانند بین 40 تا 60 روز در کشور ایتالیا اقامت داشته باشند.
- اغلب کسانی که ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت می کنند، پس از اتمام دوره های تحصیلی خود موفق به اخذ اقامت دائم این کشور می شوند.
- وجود فاصله بین فارغ التحصیلی و درخواست ویزای تحصیلی که به اصطلاح گپ تحصیلی گفته می شود، یکی از نکات منفی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا به شمار می آید، به همین جهت نیز بهتر است پیش از اتمام دوره تحصیلی خود در کشور مبدأ نسبت به دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایید.
- نتیجه درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا معمولاً پس از 3 ماه به متقضی اعلام می شود.
- برای گذراندن دوره های کوتاه مدت در کشور ایتالیا نیز باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایید، این ویزا 90 روز اعتبار دارد و معمولاً به صورت مولتیپل صادر می شود.
- برای جلوگیری از ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی خود بهتر است که برنامه تحصیلی و هدف خود از سفر را به صورت کاملاً واضح و شفاف به سفارت ایتالیا تحویل بدهید.
- دارندگان ویزای تحصیلی ایتالیا می توانند بدون نیاز به دریافت مجدد ویزا به سایر کشور های عضو پیمان شینگن نیز سفر کرده و در آن ها اقامت نمایند.
- همانطور که می دانید برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید مدارکی مبنی بر توانایی تأمین هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا را به سفارت این کشور ارائه دهید، حداقل مقداری که برای این مورد در نظر گرفته شده است، مبلغی معادل تمامی هزینه های 9 ماه اول اقامت در این کشور می باشد که حدوداً برابر 5400 یورو می باشد.
- توجه داشته باشید مدرک زبانی که به سفارت ایتالیا ارائه می دهید، به زبان آموزشی دانشگاه مورد نظرتان بستگی دارد، یعنی در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه های ایتالیایی زبان باید مدرک زبان ایتالیایی و در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان باید مدرک زبان انگلیسی را به سفارت تحویل دهید.

فرآیند دریافت ویزا بخصوص ویزای تحصیلی بسیار پیچیده و نیازمند علم و تجربه می باشد بنابراین در صورت نیاز به دریافت این نوع از ویزا پیشنهاد ما به شما استفاده از نظرات و تجربیات کارشناسان این حوزه می باشد، توجه داشته باشید که تیم مجرب ایران ویزا آماده ارائه خدمات خود در زمینه های اخذ ویزا، اخذ اقامت دائم، بیمه مسافرتی، واچر هتل و غیره می باشد و شما می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ایران ویزا بهره بگیرید.
امیدواریم مطالعه این بخش از سایت ایران ویزا اطلاعاتی کامل و کافی در رابطه با ویزای تحصیلی ایتالیا در اختیارتان قرار داده باشد و این اطلاعات برایتان مفید واقع شود.

درج نظر