فرم ورود به پنل
ثبت نام
رمز عبور را فراموش کرده ام ؟
اطلاعات ویزا آلمان
امتیاز 5 از 5 از بین 142 امتیاز دهنده به اطلاعات ویزا آلمان

آلمان یکی از کشورهای تاریخی و در عین حال پیشرفته می باشد که زندگی، کار و تجارت و همچنین تحصیلات در آن از کیفیت بالایی برخوردار است. این کشور زیبا به همراه آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است.
کشور آلمان یکی از اعضای اتحادیه شنگن می باشد به همین دلیل، برای ورود به این کشور باید ویزای شنگن آلمان را تهیه کنید. این کشور ویزا آلمان را برای اهداف مختلف سفر، به انواع مختلفی تقسیم کرده است که عبارت است از:
ویزای توریستی
ویزای دیدار با اقوام و بستگان
ویزای تحصیلی
ویزای کار و ماموریت کاری
ویزای کنگره و سمینار و ویزای نمایشگاهی
ویزای درمان و همراه بیمار
ویزای تجاری
ویزای مسابقات ورزشی
ویزای ترانزیت فرودگاهی
 
ویزای توریستی آلمان
این نوع ویزا برای گردشگران و بازدید کنندگان از جاذبه های گردشگری آلمان صادر می شود. این نوع ویزا تا 90 روز اعتبار دارد و در طول اقامت در آلمان اجازه تحصیل و کار نخواهید داشت. برای دریافت ویزای توریستی آلمان باید دعوتنامه این کشور را داشته باشید. فرد دعوت کننده باید اعلام کند، که توانایی پرداخت هزینه های اقامت شما را در آلمان خواهد داشت یا خیر.  همچنین باید مدارکی را که اثبات می کند، توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه های اقامت خود را دارید، نیز ارائه دهید. داشتن بیمه سلامت نیز به مبلغ 30 هزار یورو از جمله نکاتی است که نشان می دهد، تمایل و توانایی بازگشت به کشور خود را دارید.
ویزای دیدار اقوام و بستگان آلمان
این نوع ویزا آلمان نیز همانند ویزای توریستی نیاز به دریافت دعوتنامه از طرف شخصی که مقیم آلمان است و از بستگان متقاضی به حساب می رود، دارد. این نوع ویزا فقط برای دیدار خانواده صادر می شود و نباید از آن برای کار و یا تحصیل در این کشور استفاده کرد.
ویزای تحصیلی آلمان
این نوع ویزا آلمان نیز برای تحصیل در این کشور ارائه می شود. برای دریافت آن ابتدا باید مدارک تحصیلی خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کرده و در صورت تایید و پذیرش تحصیلی آلمان، برای دریافت ویزای آن اقدام کنید. باید مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی آلمان از جمله ترجمه مدرک دیپلم را به همراه سایر مدارک به سفارت این کشور تحویل دهید.
ویزای کار و ماموریت کاری
ویزای کار برای افرادی صارد می شود، که قصد کار در آلمان را داشته باشند. این افراد باید واجد شرایط کار در این کشور باشند و از طریق کارفرمای آلمانی به استخدام در آیند تا اجازه کار در این کشور را داشته باشند. همچنین افرادی که قصد ملاقات کاری در این کشور را داشته باشند، می توانند برای ویزای کوتاه مدت این کشور درخواست بدهند.
ویزای کنگره و سمینار و ویزای نمایشگاهی
این نوع ویزا برای افرادی که قصد شرکت در کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی در آلمان را دارند صادر می شوند. برای شرکت در این سمینارها دعوتنامه ای برای متقاضی ارسال می شود که به همراه سایر مدارک ویزا آلمان باید در اختیار سفارت این کشور قرار دهید. ویزای نمایشگاهی نیز برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی صادر می شود که حتما باید نامه دعوت برای شرکت در این نمایشگاه ها دریافت کنید. توجه داشته باشید که پس از اتمام نمایشگاه ویزای شما نیز به پایان می رسد و باید به کشور خود بازگردید.
ویزای تجاری آلمان
برای سرمایه گذاران و تُجاری صادر می شود که قصد ایجاد کسب و کار و یا ثبت شرکت در آلمان را دارند. به این منظور باید تمامی اطلاعات شرکت ثبت شده و شراکت در سرمایه گذاری در این کشور را به سفارت خانه آلمان تحویل دهند.
ویزای درمان و همراه بیمار
برای درمان های پزشکی و استفاده از خدمات درمانی در آلمان ارائه می شود. کشور آلمان برای افرادی که به تنهایی نمی توانند برای درمان به این کشور سفر کنند، ویزایی با عنوان ویزای همراه بیمار صادر می کند، تا بتوانند بیمار خود را به راحتی همراهی کنند.
ویزای مسابقات ورزشی آلمان
این نوع ویزا آلمان نیز برای ورزشکارانی که قصد شرکت در مسابقات بین المللی که در این کشور برگزار می شود را دارند، صادر می شود.
ویزای ترانزیت فرودگاهی
این نوع ویزا صرفا برای افرادی که می خواهند از فرودگاه های آلمان برای تعویض پرواز به سفر دوم، صادر می شود. در این نوع ویزا متقاضی اجازه خروج از فرودگاه را نخواهد داشت.
 
همان طور که پیش تر اعلام کردیم، ویزای آلمان به صورت شنگن ارائه می شود، که بر اساس قوانین این حوزه ویزای شنگن به چهار گروه تقسیم می شود:
ویزای نوع A یا همان ویزای ترانزیت فرودگاهی که طی آن مسافر حق خروج از فرودگاه را ندارد و تنها می تواند در یکی از فرودگاه های حوزه شنگن پرواز خود را تعویض کرده و به کشور های غیر شنگن سفر کند.
ویزای نوع B یا ویزای عبور می باشد که مسافر می تواند از فرودگاه خارج شود و از شنگن به عنوان منطقه عبور استفاده کند، تا از طریق راه زمینی خود را به کشوری در خارج از حوزه شنگن برساند.
ویزای نوع C که همان ویزای توریستی آلمان می باشد و بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
ویزای نوع D ویزای بلند مدت می باشد، که معمولا برای بازرگانان و تّجار به منظور سهولت در رفت و آمد به این کشور صادر می شود و طی آن می توانند چندین بار در سال به راحتی به این کشور وارد و از آن خارج شوند.
نکته قابل توجه در مورد ویزای شنگن آلمان این است، که ورود مسافر به حوزه شنگن حتما باید از کشوری باشد که برای آن ویزا تهیه شده است. مسافر پس از ورود می تواند به راحتی بین کشورهای حوزه شنگن رفت و آمد کند.
متقاضیان ویزا آلمان می توانند از لحاظ تعداد دفعات ورود به این کشور نیز از دو نوع ویزای Single (یک بار ورود) که بیشتر ویزای توریستی به این صورت می باشد و ویزای Multiple (چندبار ورود) که بیشتر برای صاحبان کسب و کار و تّجار و دانشجویان صادر می شود، تا به راحتی بتوانند در طول سال چندین بار به آلمان رفت و آمد کنند.
 
مراحل دریافت ویزا آلمان
برای دریافت ویزا آلمان ابتدا باید هدف سفر خود را مشخص کرده و با توجه به آن ویزای مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از آن باید فرم درخواست ویزای مورد نظر خود را به صورت آنلاین و از سایت سفارت دریافت کرده و نسبت به پر کردن آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که این فرم باید به دقت و کامل، به زبان آلمانی و یا انگلیسی پر شود. پس از آن باید تمامی مدارک ویزای مورد نظر خود را تهیه کنید. توجه داشته باشید که نقص در پرونده می تواند یکی از دلایل رجکت ویزا آلمان شود. بنابراین این مرحله بسیار مهم می باشد. پس از آن باید وقت سفارت آلمان را دریافت کنید. توجه داشته باشید که برای تعیین وقت خصوصا در فصل تابستان و پیش از تشکیل کلاس های ترم جدید دانشجویان، از 2 ماه قبل از سفر خود اقدام کنید. وقت های مصاحبه ویژه با زمان انتظار کمتر، فقط در شرایط خاص انسانی یا موارد اضطراری پزشکی تنها در مدت 5 روز امکان پذیر می باشد. توصیه می کنیم که با توجه به زمان های خود، وقتی را انتخاب کنید که بتوانید در آن حضور داشته باشید، زیرا این وقت ها قابل کنسل شدن نیستند. با این وجود که متقاضی باید تمامی مراحل انگشت نگاری، تحویل مدارک و وقت ویزا را در کارگزاری آلمان انجام دهید، اما با توجه به ماده 17 (5) قوانین روادید، در صورتی که مسافر تمایلی به انجام امور خود در این کارگزاری نداشته باشد، می تواند درخواست خود را مستقیما به سفارت خانه آلمان ارائه دهد. سیستم وقت دهی سفارت به صورت آنلاین می باشد.
یکی از نکات مهم برای دریافت ویزا آلمان این است که باید تمامی ایمیل ها و مکاتبات با سفارت آلمان به زبان آلمانی و یا انگلیسی باشد، در غیر این صورت (مثلا فارسی)، پاسخی داده نخواهد شد.
 
مدراک مورد نیاز ویزا آلمان عبارت است از:
اصل فرم درخواست ویزا آلمان 
شناسنامه و کارت ملی متقاضی
اصل پاسپورت به همراه سه ماه اعتبار بیشتر از تاریخ ویزا آلمان
دو قطعه عکس 4*6 رنگی و زمینه سفید، بدون روتوش
کپی تمامی ویزاهای شنگن قبلی و ویزای دریافتی کشورهای معتبر به همراه مهر تایید ورود و خروج
ارائه نامه تمکن مالی و گردش شش ماه آخر حساب بانکی متقاضی
بیمه مسافرتی
گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و دانش آموزان
گواهی اشتغال به کار، این گواهی برای تاجران و صاحبان صنایع شامل سند قانونی ثبت موسسه و صورت حساب بانکی می باشد. صاحبان مشاغل دولتی باید گواهی اشتغال به کار خود را که دارای اطلاعات دقیق شروع به کار و مدت مرخصی، فیش حقوقی ماه قبل و صورت حساب بانکی یا دفترچه حساب پس انداز با تاریخ گشایش حساب برای کارکنان مستقل را ارئه دهند. مدارک مشاغل آزاد نیز شامل کارت صنفی، صورت حساب بانکی و یا دفترچه حساب پس انداز با تاریخ گشایش حساب می شود.
خانم های خانه دار که تحت تکفل هستند و یا فرزندان نیز باید، گواهی کار، صورت حساب بانکی یا دفترچه حساب پس انداز متکفل با تاریخ گشایش حساب که بر روی سربرگ انگلیسی بانک و به زبان انگلیسی پرینت شده است را ارئه دهند.
گواهی بازنشستگی
بلیط رفت و برگشت به یکی از فرودگاه های آلمان
چارتر یکی از هتل های آلمان
ترجمه سند مالکیت به نام متقاضی (در صوت وجود)
 
ویزای آلمان برای افرادی که دارای دعوتنامه این کشور باشند، یک امتیاز مثبت برای صدور آن دارد. همچنین این امور سریع تر از حد معمول پیش خواهد رفت. توجه داشته باشید که ارائه دعوتنامه را به بعد از مصاحبه در سفارت موکول نکنید، ممکن است از شما پذیرفته نشود. ابتدا از کامل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کرده، سپس برای ارائه آن وقت سفارت تعیین کنید. 
هزینه درخواست ویزا آلمان را باید حتما به صورت نقدی و در وقت ملاقات خود به واحد پول آلمان (یورو) بپردازید. این مبلغ را باید به صورت اسکناس تحویل دهید و از پرداخت سکه خودداری کنید. 
برای دریافت ویزا آلمان حتما از 3 ماه قبل از تاریخ سفر خود اقدام به انجام امور آن کنید. کارگزار اصولا درخواست های مسافران را پس از دریافت به سفارت تحویل می دهد. اما تصمیم گیری نهایی برای صدور و یا عدم صدور ویزا آلمان برعهده سفارت این کشور می باشد. مدت زمان بررسی این مدارک حدود سه هفته به طول می انجامد. پس از تایید سفارت، متقاضی می تواند برای دریافت گذرنامه خود به کارگزاری سفارت مراجعه کند. 
فردی که 59 ماه قبل از تعیین وقت سفارت، درخواست ویزای شنگن آلمان را داده باشد و اثر انگشت وی دریافت شده باشد، نیازی به حضور شخص، مجدد جهت ارائه درخواست نمی باشد. هر چند که وقت سفارت باید به اسم وی دریافت شده باشد، سپس شخصی به وکالت از طرف متقاضی می تواند درخواست را ارئه دهد. به این منظور وکیل باید در روز مصاحبه، وکالتنامه و تمامی مدارک مورد نیاز ویزای آلمان را به نام متقاضی به همراه داشته باشد.
افرادی که زیر 18 سال دارند نیازی به وقت ملاقات جداگانه نخواهند داشت. اما اگر به تنهایی سفر می کنند، باید در این ملاقات حضور داشته باشند.

درج نظر