فرم ورود به پنل
ثبت نام
رمز عبور را فراموش کرده ام ؟
اقتصاد ترکیه
امتیاز 5 از 5 از بین 228 امتیاز دهنده به شرایط اقتصادی ترکیه

اقتصاد ترکیه

شرایط اقتصادی ترکیه نزدیک به یک دهه است که اقتصاد صنعتی را پیش رو گرفته است. شرایط اقتصادی ترکیه را می توان در رده کشورهای در حال توسعه دسته بندی کرد که اساس و پایه اقتصاد ترکیه، ترکیبی از صنایع بومی و مدرن می باشد. اقتصاد دانان با صنعتی شدن اقتصاد ترکیه و پیشرفت روز افزون آن، این کشور را جزء 20 کشور برتر در دنیا دانسته اند.

بر اساس آمارهای اعلام شده این کشور در سال 2005 در تولید محصولات کشاورزی در رتبه هفتم در دنیا قرار گرفته است. ترکیه در بخش کشاورزی بسیار فعال می باشد و تولیدات آن در این بخش شامل فندق، انجیر، زردآلو، گیلاس، نخود، خیار، سیب زمینی، پسته، عدس و... می باشد که در برخی از این تولیدات دارای رتبه اول در جهان است.

همچنین شرایط اقتصادی ترکیه در صنایع نیز رشد بسیاری داشته و در سال 2005 یکی از 20 کشور برتر جهان از لحاظ تولیدات صنعتی بوده است. از بزرگترین صنایع ترکیه می توان به صنعت نساجی اشاره کرد که 16 درصد از کل صنایع ترکیه را شامل می شود. از دیگر صنایع فعال در این کشور می توان به پالایش نفت، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، فولاد و ذوب آهن، خودروسازی و ماشین سازی اشاره کرد.

شرایط اقتصادی ترکیه در بخش پیمانکاری و ساخت و ساز نیز در جهان بسیار فعال می باشد. در سال 2007 بیست و دو شرکت پیمانکاری و ساختمان ساز از ترکیه در بین بهترین های جهان رتبه سوم را پس از کشورهای ایالات متحده آمریکا و چین کسب کرده است.

همچنین بخش خصوصی ترکیه نیز بسیار قوی و فعال می باشد و نقش مهمی را در بانکداری، ارتباطات و حمل و نقل ایفا می کند. در آخر باید به این مساله اشاره کنیم که ترکیه با توجه به جاذبه های گردشگری و تفریحات ترکیه و بی نیازی به ویزا ترکیه بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است و این صنعت نیز در این کشور بسیار پیشرفت داشته است.

 

درج نظر